Tips voor het zoeken naar een appartement

hebbedingetje_3

Sinds een maand ben ik op zoek naar een stulpje voor mezelf. In deze zoektocht liep ik tegen verschillende dingen aan. Wil je weten wat? Je leest het in deze blogpost.

Komende tijd zal ik jullie meenemen in mijn perikelen in het zoeken en inrichten van een appartement. Deze eerste blogpost gaat over alles waar ik achter kwam tijdens het zoeken naar een woning.

 

Tip 1: Reageer niet op alles

Als een soort bezetene ging ik van start met het reageren op appartementen. Dat resulteerde in een overvolle mailbox en een telefoon die roodgloeiend stond. Ik wist niet meer waar ik wel op had gereageerd en waar niet. Kortom chaos.

 

Tip 2: Rekenen

Ga van te voren met een papiertje aan tafel zitten en reken uit wat je maximaal kunt betalen. Hou daarbij wel rekening met je energiekosten. Een goede website om dit snel uit te rekenen is gaslicht.nl of iedereenbespaart.nl

 

Tip 3: Ruimte om te sparen

Ik weet hoe verleidelijk het is om voor dat mooie, net ietsje duurdere, appartement te gaan. Maar hou in je achterhoofd dat je ook nog wat budget over houdt om te sparen. Het klinkt super saai, maar als de waterschapsbelasting op de mat valt ben je maar al te blij dat je wat apart hebt staan.

 

Tip 4: De zee aan websites

Funda, Huurwoningen, Pararius, Woonstad om er maar een paar de noemen. De berg aan websites om een huurwoning te zoeken is enorm. Mijn ervaringen met Pararius waren positief. Een groot aanbod en ik ontving snel reactie van verhuurders.

 

Tip 5: Schrijf je op tijd in

Woningorganisaties hebben lange wachttijden. Schrijf je dan ook op tijd in. Je aanbod in huurwoningen of appartementen wordt daardoor een stuk groter.

 

Tip 6: Een betrouwbare verhuurder

Huur je niet via een organisatie en twijfel je over de betrouwbaarheid van je huurder? Trek dan zijn kvk nummer even na op kamer van koophandel website. Heel eenvoudig en het geeft je net iets meer zekerheid.

 

Tip 7: De balans

Als je net begint met huren is je budget waarschijnlijk niet enorm. Maak voor jezelf daarom de overweging wat je echt belangrijk vindt in een appartement en lever daar dan ook niet op in. Wat vind je bijvoorbeeld belangrijker, dubbel glas of centrale verwarming? Kijk daarbij natuurlijk wel naar wat redelijk is voor je budget. You can’t have it all.

 

Tip 8: Kosten van verhuurders

Hou bij het zoeken naar huizen/appartementen alvast rekening met het geld wat je moet betalen om te mogen reageren. Je betaald namelijk vaak niet alleen geld aan zoekwebsites maar daarna ook nog eens aan de makelaar.

