Trend: Decluttering

decluttering, trend, home, interieur, eigenhandig, blog

Troep, zo noemt mijn moeder de spullen die ik door de jaren heen heb verzameld. Op haar verzoek om het op te ruimen, schuif ik die ‘troep’ vaak in een lade. Waarom is écht opruimen toch zo moeilijk?

Hoe langer we op deze aardbol rondlopen hoe meer spullen we verzamelen. Daarom heeft iedereen wel een ergens lade, doos of zolder boordevol nutteloze spullen. Maar waarom vinden we het dan zo moeilijk om al deze oude troep weg te gooien? Onderzoek toont aan dat hoarders (in het Nederlands hamsteraars genoemd) emotionele betekenis aan spullen toekennen. En we weten allemaal wat we doen met spullen met emotionele waarde. Juist, daarbij is weggooien geen optie. Zelf kom ik vaak met miljoenen soorten excuses waarom iets nog niet weg hoeft. Ik hoor mezelf al denken; dat vest kan ik nog wel combineren of ga ik dat boek echt nog een keer lezen. Lees hieronder de tips van opruimguru Marie Kondo om van je troep aan te komen.

 

Bunker voorraden

Beperk je voorraden tot een extra set. Zo kun je eindelijk eens iets in je keukenkastje terug vinden.

 

Gratis gratis gratis

Pak een vuilniszak en gooi alles weg wat je ooit gratis kreeg. Balpennen met een logo, make up monsters of een stressballetje. Hop alles de prullenbak in!

 

Overgebleven elektronica

De meeste snoeren en opladers in je huis zijn van apparaten die je al lang niet meer hebt. Deze kunnen makkelijk weg.

 

Handleidingen, boekjes en bonnetjes

Bij een aankoop van een product ontvang je vaak allerhande paperassen. Terwijl je deze vaak helemaal niet nodig hebt. Vrijwel alle handleidingen van apparaten staan namelijk online.

decluttering, trend, home, interieur, eigenhandig, blog

Unboxing

Loop die zolder op kijk onder je bed. Wat doe je nu daadwerkelijk met de spullen in die dozen?

 

Boekenwurm

Doe alle boeken weg die je nog nooit heb gelezen, of nooit gaat lezen. Dat scheelt niet alleen ruimte. Je voelt je direct een stuk minder schuldig.

 

Naar de kledingbak

Gooi alle kleding weg waarvan je niet blij wordt als je het in je handen hebt. Beschouw dit gelijk als een mooi moment om je kast opnieuw te ordenen.

decluttering, trend, home, interieur, eigenhandig, blog

Beeld 1 via Le Fashion | Beeld 2 via Houseofc | Beeld 3 via Moderosa

 

