Thank you 2014 voor alle blogtips

newyear, eigenhandig

Het jaar zit er weer bijna op en dat betekent dat Eigenhandig nu iets meer dan een jaar bestaat. Tijd om terug te blikken op de dingen die ik tijdens dit jaar leerde over bloggen.

Bloggen, wat kan het leuk maar ook lastig zijn. Soms maak je een simpele post en dan wordt het door honderden mensen gelezen. De andere keer steek je er uren in en dan leest misschien tien man het. Gelukkig kun je van al je “foutjes” leren. Daarom zette ik een aantal handige tips op een rij die ik tijdens mijn eenjarige blogavontuur leerde.

 

1: Persoonlijke scoort

Het handige aan de meeste blogsites is de ingebouwde statistieken pagina. Op deze pagina kun je zien welke artikelen veel gelezen worden en welke minder. Door dit jaar heen merkte ik dat de persoonlijkere artikelen meer gelezen worden. Denk bijvoorbeeld aan een artikel waar je je lezers mee op pad neemt of een kijkje geeft in je huis. Bedenk wel goed voor jezelf hoeveel je van je leven wil laten zien. Het is natuurlijk het belangrijkst dat jij je er lekker bij voelt!

 

2: Deel content van anderen op social media

Niets is zo vervelend als een merk wat online enkel zichzelf opheerlijkt. Deel daarom op je social media kanalen niet alleen je eigen posts maar ook inspirerende items van anderen. Let wel op dat de content die je uitzoekt bij jezelf en dus bij je blog past.

 

3: Volhouden

Een goede blog bouw je niet in een dag of een paar maanden. Het is een kwestie van volhouden. Eerst moet er content online komen zodat mensen je kunnen vinden.

Daarnaast is het handig om op verschillende plaatsen zichtbaar te zijn op het internet, bijvoorbeeld op andere blogs. Schroom dus niet als er een open call is voor gastbloggers, een blogacademie of deelname aan bijvoorbeeld een bloggerscafe.

 

4: Woordjes stelen

Het helpt om veel andere blogs te lezen en woorden te stelen uit teksten die ervaren bloggers schrijven. Een tip die ik leerde van Yara Michels tijdens de Hema blogacademie. Ervaren bloggers zijn namelijk ervaren schrijvers. En door leuke, grappige of originele woorden uit hun teksten te gebruiken verbreed je je woordenschat. Een tip die ik dit jaar veel heb gebruikt.

 

5: Een goede voorbereiding 

Zo enthousiast als ik soms ben vertrok ik dit jaar onvoorbereid naar een blogevent. Want ik dacht een camera en een laptop is wel genoeg toch? Toen ik daar aan kwam zaten er verschillende ervaren bloggers. Zei hadden netjes een cadeautje voor anderen meegenomen zodat je hen blog zou herinneren. Maar ook visitekaartjes! Want dat is toch wel handig als mensen vragen “maar hoe heet je blog en waar kan ik ‘m vinden”. Zeker een leerpuntje voor mij dus in 2014.

newyear, eigenhandig

Dit waren mijn blog tips voor 2014. Ik hoop dat jullie net als ik wat aan deze ervaringen hebben voor het nieuwe jaar.

Liefs,

Eigenhandig

